Alanlara Göre Öğrenci Yeterlikleri ve Göstergelerinin Oluşturulması
Kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programının genel yapısını belirledikten sonra, öğrencilerin kazanmaları gereken yeterliklerin ve bunların göstergelerinin ne olduğuna karar vermek gerekmektedir.
Alanlara göre öğrenci yeterlikleri, psikolojik danışma ve rehberlik programının uygulanması sonucunda kişisel/sosyal, eğitsel ve mesleki alanlarda gerçekleştirilecek amaçları; yeterlik göstergeleri ise bu amaçların gerçekleşmesi için kazanılması beklenen öğrenci davranışlarıdır. Burada önemli olan iki nokta vardır: 1. Programın rehberlik müfredatı kısmında, öğrenci yeterliklerinin kişisel/sosyal, eğitsel ve mesleki alanlarda ayrı ayrı oluşturulması, 2. Her bir yeterliğe ulaşmayı sağlayacak olan öğrenci davranışlarının sınıf düzeylerine göre aşamalı olarak düzenlenmesi.
Kişisel/sosyal, eğitsel ve mesleki alanlarda öğrencilerin kazanmaları gereken yeterlikler neler olabilir? (İlköğretim ve ortaöğretim için ayrı ayrı düşününüz.)
Aşağıda, ilköğretim psikolojik danışma ve rehberlik programında kişisel/sosyal, eğitsel ve mesleki alanlara göre oluşturulmuş öğrenci yeterlikleri ve yeterlik göstergelerine ilişkin örnekler verilmiştir.
Kişisel/Sosyal Rehberlik
Yeterlik: Kendisinin ve başkalarının kendine özgü özellik ve yeteneklerinin farkına varabilme.
Yeterlik Göstergeleri:
- Fiziksel özelliklerini tanımlama. (1. sınıf)
- Kendine ilişkin özel ya da farklı özelliklerini tanımlama. (2. sınıf)
- Başkalarının Özel ya da farklı özelliklerini tanımlama. (3. sınıf)
- İnsanların nasıl farklı olduklarını, farklı yetenek ve becerilere sahip olduklarını anlama. (4. sınıf)
- Değer verdikleri kişisel özellik ve yeteneklerini belirtme. (5. sınıf)
- Özellik ve yeteneklerinin nasıl değişebileceğini ve gelişebileceğini anlama.(6. sınıf)
- Kendi özellik ve yeteneklerini başkalarının özellik ve yetenekleriyle karşılaştırıp farklılıkları kabul etme. (7. sınıf)
- Kendi özellik ve yeteneklerine değer verme. (8.sınıf)
Yeterlik: Öğrenen bir birey olarak öğrenme süre-cinde etkin bir rol üstlenmeyi sağlayacak becerileri geliştirebilme. Yeterlik Göstergeleri:
- Okulda öğrendiklerini tanımlama. (1. sınıf)
- Okulda öğrenme yaşantılarını evde karşılaştığı durumlarla ilişkilendire-
bilme. (2. sınıf) - Öğrenmenin yararlarını farkına varma. (3. sınıf)
- Her bir dersi öğrenmek için çalışma becerilerinin gerekliliğini an!ama.(4. sınıf)
- Etkili öğrenme yöntem ve tekniklerini öğrenme.(5. sınıf)
- Boş zaman etkinliklerinin yaşamına olumlu katkılar sağlamadaki rolünü kavrama. (6. sınıf)
- Ders çalışma planı yapma. {7. sınıf)
- Kişisel öğrenme ve çalışma becerilerini değerlendirerek bunların nasıl geliştirilebileceğini açıklama. (8. sınıf)
Mesleki Rehberlik
Yeterlik: Karar verme sürecini kavrayabilme.
Yeterlik Göstergeleri:
- Kendi kendine verdiği kararları betimleme. (1. sınıf}
- Kendisi için zor olan kararları fark etme. (2. sınıf)
- Seçimlerin karar vermede önemli olduğunu fark etme. (3.sınıf)
- Karar vermenin önemini açıklama. (4. sınıf)
- Geçmişte vermiş olduğu bir kararın şu anda yaşamını nasıl etkilediğine İlişkin örnekler verme. (5. sınıf)
- Karar verme aşamalarını bilme. (6. sınıf)
- Kendi karar verme tarzını fark etme. (7. sınıf)
- Vereceği kararların geleceğine olan etkilerin fark etme. (8.sınıf)